آرشیو وبلاگ
آرشیو وبلاگ

فناوری تصفیه چیست و چه نقشی در سیستم ها و ماشین آلات صنعت هیدرولیک بازی میکند؟

   فناوری تصفیه هیدرولیک نقشی اساسی در طیف وسیعی از مؤلفه ها و سیستم های ارائه شده توسط استاکالا دارد. در بیانی ساده ، راه حل های نوآورانه متعدد این شرکت در زمینه های هیدرولیک صنعتی و موبایل بدون تصفیه امکان پذیر نخواهد بود. اما فناوری تصفیه دقیقاً چگونه کار می کند و چه نقشی در سیستم ها و ماشین آلات بازی می کند؟
در این مقاله ما به این سؤالات و موارد دیگر پاسخ می دهیم.

فیلتر هیدرولیک چگونه کار می کند؟

   فیلترها مانند صفحه نمایش عمل می کنند. آنها مواد جامد را از جریان مایعات یا گاز جدا می کنند. اما چرا صفحه نمایش؟! یک فیلتر به همراه مواد جامد جذب شده نمایانگر اتفاقاتی است است که در سیستم شما رخ داده. در واقع فیلتر، این اتفاقات را ضبط کرده و به شما نمایش میدهد!

   با این حال ، این جداسازی به صورت  خود به خود رخ نمی دهد ، بلکه در نتیجه اختلاف فشار در محیط جریان سیال در بالادست و پایین دست فیلتر صورت میگیرد. برای تحقق این امر می توان جدا سازی عناصر نامطلوب جامد را با ایجاد فشار مثبت در محیط فیلتر انجام داد یا با ایجاد فشار منفی از طریق آن مکید. به این ترتیب ، فشار هیدرواستاتیک یا نیروی گریز از مرکز ، نیروی محرک مورد نیاز فیلتراسیون را فراهم می کند.

اصول تصفیه هیدرولیک
   در سیستم های هیدرولیک ، فرایند فیلتراسیون در دو نوع سطحی وعمیق صورت میگیرد.

   فیلترهای تصفیه سطحی، دارای شکافهای مشخص شده هندسی هستند که ذرات روی سطح را جدا می کنند. با گذشت زمان در فرایند فیلتراسیون، یک کیک فیلتر (لایه ای از ذرات تجمیع شده) روی سطح آن رشد می کند ، که با افزایش ضخامت، مانند یک فیلتر اضافی عمل کرده و افت فشار سیال را سبب میشود که موجب اختلال در فرایند فیلتراسیون می گردد. از همین رو این کیک فیلتر باید به طور مرتب برداشته شود تا فرآیند تصفیه به خوبی ادامه یابد.

   در ساختمان فیلترهای فیلتراسیون عمیق از الیاف در هم تنیده بافته نشده استفاده می شود که ذرات جامد، در عمق سیال میان آنها قرار گرفته و از سیال جدا می شوند. تمیز کردن این فیلترها (به عنوان مثال پشم فیبر شیشه ای) امکان پذیر نیست. بنابراین ، فیلترها باید در صورت آلودگی کاملاً جایگزین شوند. فیلتراسیون عمیق عمدتاً در شرایطی به کار میرود که نیاز باشد مایعات آلوده شده مورد استفاده مجدد قرار گیرند.

مبنای علمی فرایند فیلتراسیون

   برای تصفیه لازم است صفحات مشبک فیلتر به گونه ای انتخاب شوند که شکاف ها یا منافذ آنها از اندازه ذرات نامطلوب کوچکتر باشد. علاوه بر این ، اینرسی ذرات جامد موجود در جریان سیال نیز فرایند جداسازی را تسریع می کند. برای تصفیه گازها نیز میتوان از علم الکترواستاتیک بهره جست. برای این منظور از فیلترهای دارای الیاف غیر بافته شده استفاده میشود که با دادن بار الکتریکی به این الیاف میتوان ریز ذرات جامد را جدا نمود.

انواع محیط های فیلتر کننده مورد استفاده در فیلتر ها

-الیاف غیر بافته شده سلولزی مانند فیبر شیشه یا پلاستیک، از این الیاف فقط برای تصفیه گازها استفاده نمی شود و به وفور برای تصفیه مایعات نیز به کار میروند

-پارچه های ساخته شده از سیم های پلاستیکی یا فلزی ،

-مواد جامد متخلخل

-موادشیمیایی

در آینده ، نانوفیلترها فیلتراسیون تصفیه شده تری را ارائه می دهند.

غالباً ، محیط های فیلتر کننده مدرن، کماکان از نظر شیمیایی یا ساختاری در حال بهبود مستمرهستند تا عملکردشان بهینه شود.

پارامترهای مهم یک فیلتر

کیفیت یا کارآیی یک فیلتر را می توان با مشخصات یا ویژگی های مختلف تشخیص داد. این موارد به طور خلاصه در زیر مورد بحث قرار می گیرد.

-نسبت تصفیه و راندمان جداسازی:
   مقدار فیلتراسیون (ß) به طور مشابه با یک راندمان تعریف می شود که عبارت است از نسبت تعداد ذرات قبل از فیلتر و پس از آن. راندمان تصفیه ، مقدار فیلتراسیون را به صورت درصدی نشان دهد که بیانگر میزان جدا سازی آلودگی ها از مایع است.

-نگه داشتن آلودگی:
   برای این ویژگی دو پارامتر وجود دارد: ظرفیت نگهداری مطلق آلودگی با واحد گرم و ظرفیت خاص نگه داشتن آلودگی با واحد میلی گرم در هر سانتی متر مربع. هر دو پارامتر فقط در ارتباط با فیلترهای عمیق استفاده می شوند.

-افت فشار:
   هنگامی که مایعات از فیلتر عبور می کنند، به طور مداوم افت فشار وجود دارد. هرچه آلودگی بیشتر حفظ شود ، این افت فشار بیشتر می شود. این میزان افت فشار همچنین میتواند شاخص خوبی برای تعیین زمان تعویض فیلتر در نظر گرفته شود

-تمیز کردن یا تعویض:
   فیلترهای سطحی را می توان تا حد اکثر ۳ بار تمیز کرد. فیلترهای عمیق ، که برای تجمیع آلودگی متوسط استفاده می شوند را می توان حداقل برای ۱۰۰۰ ساعت کار استفاده نمود. در اصل جایگزینی یک بار در سال توصیه می شود. به هر حال ۱۰۰۰ ساعت کار با مسافت پیموده شده ۶۰،۰۰۰ کیلومتر برای یک اتومبیل مطابقت دارد!

نظر خود را ارسال کنید

back to top